Projekti / Programi
Raziskovanje učenja in poučevanja v sodobni družbi
01. januar 2013
- 31. december 2016
Koda |
Veda |
Področje |
Podpodročje |
5.01.01 |
Družboslovje |
Vzgoja in izobraževanje |
Pedagogika |
5.01.03 |
Družboslovje |
Vzgoja in izobraževanje |
Specialna didaktika |
Koda |
Veda |
Področje |
S272 |
Družboslovje |
Izobraževanje učiteljev |
Koda |
Veda |
Področje |
5.03 |
Družbene vede |
Izobraževanje |
Raziskovalci (19)
Organizacije (5)
Povzetek
Člani programske skupine bomo proučevali dejavnike kakovostnega poučevanja in učenja v sodobni družbi. V naslednjem obdobju delovanja programske skupine se bomo osredotočili predvsem na naslednja vsebinska področja: (1) analiza temeljnih dejavnikov pouka, ki pomembno vplivajo na kakovost in trajnost doseženega znanja učencev; (2) učenje in poučevanje naravoslovja in matematike in (3) usposobljenost učiteljev in drugih strokovnih delavcev v vzgoji in izobraževanju za načrtovanje, izvajanje in evalviranje vzgojno – izobraževalnega dela.
V okviru predlagane raziskave se bomo osredotočili na konceptualizacijo in razvoj modela kazalnikov za vrednotenje in zagotavljanje kakovosti pouka. Na osnovi ugotovitev empiričnih raziskav (kvalitativnih in kvantitativnih), ki jih bomo izvedli, bomo predlagali smernice za oblikovanje modela pouka, ki bo gradil kakovostno in trajno znanje učencev. Osredotočili se bomo tudi na poučevanje naravoslovja in matematike ter preučili vpliv različnih učnih pristopov na naravoslovno in matematično znanje učencev ter na njihovo motiviranost za ti področji. Cilj raziskovanja bo oblikovan, optimiziran in evalviran model poučevanja naravoslovja in matematike na vseh ravneh šolanja z integracijo učnih strategij, ki bodo spodbujale sodelovalno in individualno učenje, podprto z učinkovitimi vizualizacijskimi elementi.
Ker sodobna družba postavlja pred strokovne delavce v vzgoji in izobraževanju vedno nove naloge (kot so obvladovanje informacijsko-komunikacijske tehnologije, skrb za osebe s posebnimi potrebami in nadarjene učence, integracija, diferenciacija, oblikovanje multikulturnega okolja, evalviranje svojega dela ipd.), bomo v okviru programske skupine proučevali njihovo usposobljenost, zlasti za ugotavljanje in zagotavljanje kakovosti svojega dela ter za delo z nadarjenimi učenci. Cilj raziskovanja bo oblikovati konceptualne zasnove in strokovne podlage, ki bodo prispevale h kakovostnemu izvajanju samoevalvacijskih raziskav, kar bo prispevalo k dvigovanju delovne in organizacijske kakovosti in uspešnosti ter pozitivno vplivalo na vse vidike življenja in dela v vzgojno-izobraževalni instituciji. Eden izmed temeljnih ciljev projekta pa bo tudi preučiti različne elemente izobraževanja učiteljev na področju edukacije nadarjenih učencev ter oblikovati model kazalnikov njegove učinkovitosti za namen spremljave, evalvacije in razvojne optimizacije. Model, ki ga bomo razvili v raziskavi, bo inovativen, smiseln in koristen prispevek h kakovosti na področju edukacije nadarjenih.
Ker je pouk zelo kompleksen, združuje različne predmete, je tudi programska skupina zasnovana interdisciplinarno; raziskovalci pokrivajo področje pedagogike, didaktike, psihologije, sociologije, specialne didaktike slovenščine, matematike, kemije, umetnosti ipd.
Pomen za razvoj znanosti
Člani programske skupine s svojim delovanjem prispevamo predvsem k razvoju družboslovja, še zlasti k razvoju pedagoške in psihološke znanosti ter ved o izobraževanju učiteljev. Analiziramo temeljne dejavnike pouka, ki pomembno vplivajo na kakovost in trajnost doseženega znanja učencev, in konceptualiziramo ter razvijamo modele kazalnikov za vrednotenje in zagotavljanje kakovosti pouka. Prispevamo k razvoju specialne didaktike matematike in naravoslovja. Preučujemo vplive različnih učnih pristopov na naravoslovno in matematično znanje učencev ter na njihovo motiviranost za ti področji ter na osnovi ugotovitev oblikujemo in evalviramo model poučevanja naravoslovja in matematike na vseh ravneh šolanja z integracijo učnih strategij, ki spodbujajo sodelovalno in individualno učenje podprto z učinkovitimi vizualizacijskimi elementi. Za kakovostno vzgojno-izobraževalno delo je temeljnega pomena kakovostno izobraževanje učiteljev in drugih strokovnih delavcev v vzgoji in izobraževanju. Z raziskovalnim delom člani programske skupine vplivamo tudi na področje izobraževanja učiteljev. Na osnovi sinteze raziskovalnih vprašanj o dejavnikih sodobnega pouka oblikujemo model učinkovitega dodiplomskega in podiplomskega izobraževanja učiteljev, zlasti na področju ugotavljanja in zagotavljanja kakovosti, izvajanja samoevalvacijskih raziskav in dela z nadarjenimi učenci. Vsebina programa je vpeta v globalizacijske in integracijske procese, ki potekajo povsod po svetu in se nanaša tudi na vrsto evropskih dokumentov s področja izobraževanja učiteljev (Lizbonska strategija, dokument Evropske mreže za politike izobraževanja učiteljev ENTEP, dokument Evropske komisije Skupna evropska načela za kompetence in kvalifikacije učiteljev, projekt Tuning itd.). Dognanja posamičnih empiričnih raziskav povezujemo in ugotavljamo moč povezanosti med posameznimi spremenljivkami, kar vpliva na premislek o moči mehanizmov za izboljšanje vzgojno-izobraževalnih dosežkov naših učencev in dijakov in omogoča predlagati rešitve za zviševanje kakovosti vzgojno-izobraževalnega sistema v Sloveniji in drugod.
Pomen za razvoj Slovenije
Za Slovenijo je ključnega pomena, da sledi mednarodnim trendom v izobraževalnih politikah in da skladno s tem kvalitetno in premišljeno prenavlja domači izobraževalni sistem. Pri tem je izredno pomembno, da tujih modelov ne prevzema nekritično – upoštevati mora lastno pedagoško tradicijo in do nje zavzeti reflektiran odnos. Reformski posegi v vzgojno-izobraževalni sistem so lahko uspešni le če so prilagojeni slovenski nacionalni specifiki in identiteti. Vsebina programa je vpeta v globalizacijske in integracijske procese, ki potekajo povsod po svetu. Navezuje se na prenovo slovenskega osnovnošolskega in srednješolskega izobraževanja in je usklajena z vsemi projekti in evalvacijskimi študijami, ki jih je država financirala za evalviranje sprememb na šolskem področju. Vsebina programa se nanaša tudi na vrsto evropskih dokumentov s področja izobraževanja učiteljev (Lizbonska strategija, dokument Evropske mreže za politike izobraževanja učiteljev ENTEP, dokument Evropske komisije Skupna evropska načela za kompetence in kvalifikacije učiteljev, projekt Tuning itd.). Z ugotovitvami empiričnih raziskav prispevamo k večji kakovosti dela v vzgojno-izobraževalnih institucijah in k boljši usposobljenosti strokovnih delavcev v vzgoji in izobraževanju. K družbeno ekonomskemu razvoju Slovenije bomo prispevali z oblikovanjem in evalviranjem modela pouka, ki bo gradil učenčevo kakovostno in trajno znanje, oblikovanjem kazalnikov za vrednotenje in zagotavljanje kakovosti pouka, z oblikovanjem modela poučevanja naravoslovja in matematike na vseh ravneh šolanja z integracijo učnih strategij, ki bodo spodbujale sodelovalno in individualno učenje, podprto z učinkovitimi vizualizacijskimi elementi, z oblikovanjem konceptualnih zasnov in strokovnih podlag, ki bodo prispevale h kakovostnemu izvajanju samoevalvacijskih raziskav, kar bo prispevalo k dvigovanju delovne in organizacijske kakovosti in uspešnosti ter pozitivno vplivalo na vse vidike življenja in dela v vzgojno-izobraževalni instituciji in z oblikovanjem modela izobraževanja učiteljev na področju edukacije nadarjenih učencev. Smernice sodobnih učnih pristopov bodo integrirane v izobraževanje učiteljev na dodiplomski in podiplomski stopnji.
Najpomembnejši znanstveni rezultati
Letno poročilo
2013,
2014,
2015,
zaključno poročilo
Najpomembnejši družbeno–ekonomsko in kulturno relevantni rezultati
Letno poročilo
2013,
2014,
2015,
zaključno poročilo