Projekti / Programi
Trajnostno oblikovanje kvalitetnega bivalnega okolja
01. januar 2013
- 31. december 2017
Koda |
Veda |
Področje |
Podpodročje |
5.12.00 |
Družboslovje |
Arhitektura in oblikovanje |
|
5.08.00 |
Družboslovje |
Urbanizem |
|
Koda |
Veda |
Področje |
T240 |
Tehnološke vede |
Arhitektura, oblikovanje notranjosti |
Koda |
Veda |
Področje |
6.04 |
Humanistične vede |
Umetnost (umetnost, umetnostna zgodovina, izvajanje umetnosti, glasba) |
5.07 |
Družbene vede |
Ekonomska in družbena geografija |
Raziskovalci (21)
Organizacije (1)
Povzetek
Predlagani raziskovalni program je razdeljen na tri tematske sklope: A) Razvoj sodobnih konceptov arhitekture in urbanizma vezanih na specifiko arhitekturnega prostora in kulturno dediščino v Sloveniji, B) Raziskave vezane na projektiranje, tehnologijo in izvedbo detajlov trajnostnih nizkoenergijskih hiš in C) Raziskave metod dialoga in izobraževanja o trajnostnem prostorskem razvoju v arhitekturi in urbanizmu. Prvi sklop povezuje in razvija arhitekturno in urbanistično teorijo z raziskovanjem specifik arhitekturnega prostora v Sloveniji in razvojem kritičnega in varovalno-kreativnega odnosa do naravne in kulture dediščine. Drugi sklop raziskuje problematiko trajnostnega projektiranja nizkoenergijskih hiš, ki so vse pogostejše v slovenski arhitekturni praksi in katerih uporaba bo v naslednjih letih predpisana tudi z zakonom. Pri tem poskuša odgovoriti na vprašanje, kako tehnične zahteve po povečani energetski učinkovitosti stavb vplivajo na varnost objektov, od konstrukcijske celote to detajlov. Podrobno raziskuje kako izvesti stike konstrukcijskih sklopov na nivoju kleti in temeljev, na nivoju priključkov skozi fasadni ovoj in na nivoju strehe. Tretji tematski sklop je posvečen arhitekturnemu in urbanističnemu izobraževanju, razvoju metod za pogajalski urbanizem, med-disciplinarnemu in medgeneracijskemu sodelovanju ter vseživljenjskem učenju v procesu oblikovanja prostora. Razvija organizacijski, prostorski in tehnološki sistem dialoga o trajnostnem prostorskem razvoju, ki je obenem platforma vseživljenjskega učenja sooblikovalcev prostora.
Pomen za razvoj znanosti
Svetovni pomen rezultatov programa je v specifični možnosti slovenskega prostora, da v času ekonomske krize vzorčno razišče in metodološko obdela ter ponudi temeljne in aplikativne rešitve izjemno zapletenih sestavin varstva, urejanja in razvoja bivalnega okolja. Čas ekonomske krize je priložnost in izziv za inovacije, usmerjene k racionalizaciji rabe prostora, materialov in energije, ob hkratnem povečanju bivalnega udobja in ugodja. Rezultati v mednarodnem okolju tudi vzpostavljajo most znanstvenega pristopa med zahodnim in vzhodnim delom Evrope, kot ga omogoča vsebinska širina.
Komplementarnost in vpetost raziskav na mednarodni ravni je izražena tako v obvezni interdisciplinarnosti kot v izhodišču raziskovalne tematike.
Predvidene raziskovalne teme sestavljajo vzorec najbolj aktualnih problemov v zastavljenem cilju, kako trajnostno oblikovati kvalitetno bivalno okolje.
Neposredne povezave zlasti z evropskimi raziskovalnimi centri kažejo na realno vpetost tem v istočasno zastavljene probleme v drugih okoljih. Obenem so nekateri projekti že tudi nadaljevanje ali začetek takih aktualnih mednarodnih raziskovalnih projektov. Že široko sodelovanje v 5. evropskem programu v različnih temah (od projekta razvoja vzgoje – Erasmus..., preko specifičnih razvojnih raziskav - protipotresna gradnja in normativi gradnje, do teoretičnih modelov za planiranje - reurbanizacija mestnih jeder itd.) dokazujejo uspešnost dosedanje komplementarnosti raziskovalnega dela, saj so nekateri med raziskovalci oziroma njihove skupine v novih mrežnih projektih prevzeli tudi vlogo koordinatorja na evropski ravni.
Pomen za razvoj Slovenije
RP je v Sloveniji pomemben:
- za prenos, razvoj in navezavo na celovite cilje trajnostnega razvoja bivalnega okolja iz evropskega in svetovnega merila v slovenski prostor in slovenskih izkušenj v druga okolja,
- za razvoj interdiscipinarnega sistema raziskav in planiranja oblikovanega bivalnega okolja,
- za vzgojo specialistov in raziskovalcev,
- za vzorčne obdelave najpomembnejših problemov trajnostnega urejanja prostora.
NEPOSREDNI POMEN:
GOSPODARSTVO IN DRUŽBA
RP predstavlja temeljne in razvojne raziskave za potrebe prostorske zakonodaje in regulative v konkretnem prostoru.
GOSPODARSKA(-E) PANOGO/E -za tehnološki razvoj – vpliv na razvoj gradbenih tehnologij:
Temeljno in razvojno raziskovalnje v arhitekturi vodi v razvoj novih gradbenih tehnologij.
POMEN ZA DRUŽBENO INFRASTRUKTURO, ZA JAVNO UPRAVO
Programska skupina zagotavlja rezultate raziskav, ki so neposredno uporabni za razvoj družbenega oz. upravnega sistema urejanja in oblikovanja prostora
POMEN ZA KULTURNI RAZVOJ
Če razumemo arhitekturo kot del kulture, potem ovrednotimo rezultate programa kot neposrednega pomena za kulturni razvoj.
DEDIŠČINA
Temeljne raziskave celotne stavbne in naselbinske dediščine slovenskega prostora in identitete tako imenovanih "arhitekturnih krajin" vplivajo na prakso varovanja arhitekturne dediščine v aktivnem in stalnem sodelovanju z državno, regionalno in lokalno ravnjo skupnosti (od ministrstev do občin), z Zavodom za varstvo kulturne dediščine RS in njegovimi regionalnimi enotami, različnimi raziskovalnimi inštitucijami, projektantskimi skupinami ali posamezniki, individualnimi naročniki ali uporabniki raziskav
POSREDNI POMEN ZA DRUŽBO:
PROMOCIJA DRŽAVE
Kakovostna arhitektura je eden bistvenih promotorjev države.
DOSTOPANJE DO TUJIH ZNANJ
Dostopanje do tujih znanj je omogočeno prek mreženja, tako disciplinarnega kot tudi meddisciplinarnega (EAAE; ENHSA; UIA; ECAADE; IAPS…)
VKLJUČEVANJE V MEDNARODNO DELITEV DELA, VZGOJA KADROV
Vloga predlaganega programa v mednarodni delitvi dela je nedvoumna, saj je po besedah evropske direktive o poklicnih kvalifikacijah, ki zagotavlja prosti pretok delovne sile na osmih ključnih področjih družbeno-prostorskega razvoja: 'arhitekturno oblikovanje, kakovost zgradb, njihova usklajenost z okoljem, spoštovanje naravne in mestne krajine' zadeva 'javnega interesa' vseh evropskih držav. (iz preambule 27, Direktive 2005/36/ES; str. 25). Kot osrednja nacionalna izobraževalna institucija, ki izobražuje na najvišji stopnji arhitekturnega izobraževanja, mora Fakulteta za arhitekturo Univerze v Ljubljani graditi znanstvenoraziskovalno in izobraževalno jedro izobraževalnega sistema.
POMEN ZA RAZVOJ STROKE IN INŽENIRSKE PRAKSE
Vse temeljne, aplikativne in razvojne raziskave so na področju arhitekture v svojem bistvu naravnane razvojno. Arhitekturna praksa povezuje tehniko in umetnost gradnje. Raziskovalni program pa predstavlja priložnost za teoretsko kritično refleksijo prakse, za višjo stopnjo celovitosti arhitekturnega ustvarjanja.
Najpomembnejši znanstveni rezultati
Letno poročilo
2013,
2014,
2015,
zaključno poročilo
Najpomembnejši družbeno–ekonomsko in kulturno relevantni rezultati
Letno poročilo
2013,
2014,
2015,
zaključno poročilo