Projekti / Programi
Razvoj integralnega modela kazalnikov za spremljanje in vrednotenje uspešnosti politik na področju e-uprave
Koda |
Veda |
Področje |
Podpodročje |
5.04.01 |
Družboslovje |
Upravne in organizacijske vede |
Javna uprava |
Koda |
Veda |
Področje |
S170 |
Družboslovje |
Politične in upravne vede |
Koda |
Veda |
Področje |
5.09 |
Družbene vede |
Druge družbene vede |
evalvacija politik, evalvacija projektov, e-uprava, metrika e-uprave, kazalniki uspešnosti e-uprave
Raziskovalci (10)
Organizacije (3)
Povzetek
Razvoj e-uprave je bil v zadnjem desetletju eno ključnih razvojnih področij modernizacije javnega sektorja. V Sloveniji na letni ravni investiramo v razvoj tega koncepta poslovanja cca 120 miljonov Eurov, v EU pa cca 50 milijard Eurov. Vrsta študij ugotavlja, da ta ogromna vlaganja ne dajejo pričakovanih rezultatov. Uporaba e-storitev je daleč pod pričakovanji vlad; pričakovanih učinkov v smislu zniževanja stroškov in povečevanja učinkovitosti javne uprave še ni videti; organizacijske spremembe, ki naj bi prinesle večjo učinkovitost, zmanjševanje administrativnih ovir, bremen in stroškov, so šele na začetku. Odločanje na področju politik in projektov e-uprave je potrebno opreti na merljive in preverljive kazalce njihovih kratkoročnih in dolgoročnih učinkov.
Ključni raziskovalni izzivi s katerimi se srečujemo na obravnavanem področju, so povezani z razvojem kazalnikov in metrike in orodij, ki bodo odločevalcem na področju uprave omogočala bolj kvalificirano in kvantificirano pripravo, izvedbo in evaluacijo politik e-uprave (bodisi e-ante ali ex-post). Predložena raziskava izhaja iz hipoteze, da obstoječi modeli in orodja za evaluacijo politik na področju e-uprave odločevalcem ne nudijo dovolj kakovostne informacije za bolj kakovostno odločanje. Na osnovi znanih temeljnih in aplikativnih raziskav je možno izluščiti ključne ravni odločanja, ki jih dosedanji modeli kazalnikov ali meritev skušajo spremljati z kvantitativnimi in/ali kvalitativnimi kazalniki, te so: infrastrukturna raven, projektna raven, organizacijska raven, politično/sociološka raven in nacionalna raven. Navedene skupine kazalnikov se danes pojavljajo v več deset različnih, med sabo povsem neusklajenih, modelih in pristopih.
Raziskava je zasnovana v treh fazah: state of the art, razvoj modela in razvoj prototipa odločitvenega orodja. V prvi fazi bo opravljena analiza in sinteza dosedanjih pristopov, kar bo služilo kot osnova za razvoj integralnega modela kazalnikov za evaluacijo politik in projektov na področju e-uprave. Predlagani model bo zasnovan za podporo odločanju na zgoraj izpostavljenih petih karakerističnih ravneh odločanja, s katerimi se srečujemo pri evaluaciji politik in projektov e-uprave. Kazalniki teh petih ravni dajejo integralno oceno določene politike na področju e-uprave. Na osnovi tega modela bo razvit analitično-hierarhični odločitveni model, ki bo s pomočjo ustreznega informacijskega orodja (kot denimo Web-HIPRE) vsem ključnim deležnikom omogočal evaluacijo bodisi načrtovanih ali pa že izvedenih politik in/ali projektov po ex-ante ali ex-post metodi. Za enostavno uporabo modela bo razvita podatkovna baza vseh izbranih kazalnikov in njihovih atributov. Razvite modele in orodja bomo preizkusili in optimizirali na konkretnih podatkih v sodelovanju z Ministrstvom za javno upravo.
Pričakovani rezultati raziskave, to je razvit integrirani model kazalnikov, podatkovna baza kazalnikov in pripadajoča odločitvena orodja predstavljajo pomemben napredek na področju raziskav metrike za evaluacijo politik in projektov e-uprave. Rezultati bodo lahko služili kot osnova za aplikacijo pri oblikovanju in evaluaciji nacionalnih politik na področju e-uprave; v metodološkem pogledu pa jih je mogoče prenesti tudi na druga področja evaluacije javnih politik. Prednost predlaganega integralnega hierarhičnega odločitvenega modela je v tem, da omogoča hkratno ovrednotenje učinkov politik na več ravneh oziroma njihovo kvantitativno ovrednotenje, rangiranje in ob uporabi ustreznih informacijskih orodij, tudi grafično predstavitev rezultatov. Ocenjujemo, da so pričakovani rezultati še posebej skladni z evropsko direktivo o zmanjševanju administrativnih ovir in bremen za 25% do leta 2012 in še posebej prvo prioriteto tega razpisa, to je intenzivnejša uporaba IKT na področju javnega sektorja in razvoja javnih politik.
Pomen za razvoj znanosti
Metrika na področju spremljanja razvoja e-uprave je zaradi novosti in naglega razvoja področja še vedno v povojih. Z njenim razvojem se ukvarja množica raziskovalnih ustanov po svetu pa tudi mednarodonih organizacij od Združenih narodov, OECD, EU itd. Tako je nastalo na desetine pristopov, modelov in kazalnikov, ki so pa vsebinsko in metodološko povsem neusklajeni in zato tudi neprimerljivi. Najpomebnejši dosežek raziskave je zato v razvoju poenotenega/koherentnega večnivojskega modela kazalnikov ter njihovih glavnih atributov. Večnivojski model je zasnovan tako, da je mogoča vertikalna agregacija kazalnikov od projektne do nacionalne ravni.
Pomen za razvoj Slovenije
Dobljeni rezultati imajo univerzalen pomen za mednarodno skupnost in za Slovenijo zato smo tudi katalog kazalnikov razvili v dveh jezikih. Katalog ima širšo uporabnost ne samo na področju e-uprave ampak tudi na nekaterih sorodnih področjih, saj vsebuje vrsto kazalnikov, ki so ekonomske, politološke ali organizacijske narave.
Najpomembnejši znanstveni rezultati
Letno poročilo
2011,
2012,
2013,
zaključno poročilo,
celotno poročilo na dLib.si
Najpomembnejši družbeno–ekonomsko in kulturno relevantni rezultati
Letno poročilo
2011,
2012,
2013,
zaključno poročilo,
celotno poročilo na dLib.si