Projekti / Programi
Koda |
Veda |
Področje |
Podpodročje |
6.11.00 |
Humanistika |
Teologija |
|
Koda |
Veda |
Področje |
H002 |
Humanistične vede |
Teologija |
H001 |
Humanistične vede |
Filozofija |
H003 |
Humanistične vede |
Zgodovina in umetnost |
religija, nasilje, krščanstvo, islam, medverski dialog, mir, človekove pravice, demokracija, izhod iz religije, grešni kozel, jezik, teorije nasilja, Marcel Gauchet, Rene Girard, Eric Weil,
Raziskovalci (5)
Organizacije (1)
Povzetek
Po terorističnem napadu na WTC (11. 9. 2001) je z vso ostrino stopilo v ospredje vprašanje o razmerju med religijo in nasiljem. V okviru religiološkega študija sodobnih samo-percepcij in samo-interpretacij krščanstva in islama bomo poiskali njuno idejno razmerje do nasilja in tako pokazali, zakaj in koliko sta v zvestobi lastnim samo-podobam dejavnika sožitja in nasilja.
Nato bomo raziskovali njuno interakcijo s procesom globalizacije človekovih pravic in demokracije ter kako in koliko se spreminja pojmovanje religijske vezi, ko le-ta postaja vse bolj zadeva posameznikove proste izbire in hotene pripadnosti. Pri tem se bomo oprli na sociološko teorijo "izhoda iz religije" (M. Gauchet, A. An-Na'im).
Dobljena spoznanja bomo soočili s teoretikoma nasilja: antropologom R. Girardom in filozofom E. Weilom. Girard sledi nasilju kot principu vsega družbenega reda. Po Girardu nasilje izvira iz človekove mimetične želje, ki povzroča stalno konkurenco in s tem nasilje med ljudmi. Da bi družba preživela, mora to nasilje preusmeriti na nedolžno žrtev. To dokazuje z razkrivanjem mehanizma nadomestne žrtve od grških mitov prek literarnih del do religijskih besedil. Eric Weil posveča svoje filozofsko razmišljanje vprašanju nasilja. To je "drugo" od jezika in se razkriva le v njem. Za razliko od drugih živih bitij, samo človek - govoreče bitje - pozna nasilje in kaže nanj, ker edini postavlja človeške svetove, svetove smisla, v katerih se nasilje razodeva kot absurdno, ne-smiselno, kot vdor ne-človeškega v človeški svet. Tako politika kot morala oblikujeta strukture življenja v skupnosti in v njihovem okviru človek izbira med razumom (svobodo) in nasiljem.
Cilj raziskovalnega projekta je tako najprej prikaz in primerjava krščanskih in muslimanskih pojmovanj nasilja. Nato nas zanima presoja teh pogledov z vidika sociološko-politološke teorije "izhoda iz religije" in antropološke in filozofske teorije o nasilju R. Girarda in E. Weila. Končno nakažemo smernice, kako se moreta krščanstvo in islam bolj aktivno in uspešno vključiti v oblikovanje bolj mirnega, manj nasilnega sveta.