Projekti / Programi
Odkovki na osnovi zlitin in kompozitov iz magnezija za zmanjšanje mase osebnih avtomobilov
Koda |
Veda |
Področje |
Podpodročje |
2.04.02 |
Tehnika |
Materiali |
Kovinski materiali |
Koda |
Veda |
Področje |
T450 |
Tehnološke vede |
Kovinska tehnologija, metalurgija, kovinski izdelki |
T152 |
Tehnološke vede |
Kompozitni materiali |
vroče utopno kovanje, magnezijeve zlitine, kompoziti na osnovi magnezija diskontinuirano ojačani s keramičnimi delci, zmanjšanje mase osebnih avtomobilov
Raziskovalci (1)
št. |
Evidenčna št. |
Ime in priimek |
Razisk. področje |
Vloga |
Obdobje |
Štev. publikacijŠtev. publikacij |
1. |
04968 |
dr. Varužan Kevorkijan |
Materiali |
Vodja |
2002 - 2004 |
0 |
Povzetek
Cilj projekta je priprava lahkih, vroče utopno kovanih avtomobilskih delov iz komercialnih magnezijevih zlitin in kompozitov na osnovi magnezija, diskontinuirano ojačanih s keramičnimi delci.
Čeprav z odkovki iz aluminijevih zlitin, ki jih proizvajamo v Impol d.d., Evropski proizvajalci že uspešno nadomeščajo določene jeklene in litoželezne avtomobilske komponente z lažjimi, se zavedamo, da bodo zahteve po nadaljnjem zmanjšanju mase avtomobilov narekovale uporabo še lažjih materialov.
Ob nadomeščanju aluminijevih zlitin in jekla z materiali na osnovi magnezija je potrebno avtomobilskim delom spremeniti obliko in velikost (dizajn) tako, da ostanejo njihove funkcionalne in obratovalne zmogljivosti kljub uporabi lažjih in mehansko šibkejših materialov nespremenjene oz. v mejah predpisanih. Šele potem je možno ugotoviti resničen prihranek mase, ki ga povzroča nadomeščanje enega materiala z drugim in ga tudi stroškovno ovrednotiti.
V prvi fazi predlaganega projekta bomo spremenili dizajn avtomobilske ojnice, ki jo v redni proizvodnji izdelujemo iz Al zlitine 2014, tako da bo omogočena uporaba magnezijeve zlitine (AZ80A) in Mg kompozita, ojačanega s SiC delci (MELRAM). Z vročim utopnim kovanjem bomo v (pol)industrijskem merilu iz Mg zlitine in kompozita (MELRAM) izdelali prototipno serijo ojnic.Izdelane prototipne ojnice bomo mehansko karakterizirali in na podlagi dobljenih rezultatov preverjali ekvivalentnost njihovih mehanskih lastnosti z ojnicami, izdelanimi iz Al zlitne 2014. V nadaljevanju bomo eksperimentalno določali prihranek mase, ki ga povzroča nadomeščanje aluminijeve zlitine 2014 z magnezijevo zlitino AZ80A in Mg/SiC kompozitom (MELRAM). Ugotovljen prihranek mase bomo nato še tržno ovrednotili in ocenili, ali bi lahko, z obstoječo tehnologijo vročega utopnega kovanja, ponudili trgu zadosti konkurenčne izkovke iz Mg zlitin in Mg/SiC kompozita (MELRAM). V kolikor se izkaže, da je to možno, bi Impol-ova kovačnica za aluminij s tem pridobila pomemben proizvodni program in ponudila Evropskemu avtomobilskemu trgu novo generacijo zelo lahkih izkovkov. Ti bi prispevali k manjši porabi goriva v osebnih avtomobilih in manjšemu onesnaževanju okolja.